Ramowy program kształcenia mobilności - 10 uczniów
Tematyka: Odnawialne źródła energii (OZE) w Polsce i Grecji wykorzystywane w gospodarce, w tym w rolnictwie – analiza porównawcza
Dzień 1 (poniedziałek) – poznanie i wprowadzenie do projektu
Realizowany program kształcenia:
- Spotkanie z przedstawicielami Szkoły Partnerskiej: uczniami; nauczycielami oraz dyrekcją
- Oprowadzanie po ternie Szkoły;
- Prezentacja uczniów i kadry szkoły greckiej;
- Zajęcia integracyjne – poznawanie się uczniów, animacje i wsparcie komunikacji przez Opiekunów;
- Omówienie szczegółowego harmonogramu mobilności, celów i rezultatów materialnych oraz metod dochodzenia do nich oraz kryteriów ich finalnej oceny;
- Podział polskich i greckich uczniów na dwa Zespoły projektowe. Zespół 1 odpowiada za broszurę omawiającą tematykę w ujęciu Polski, Zespół 2 w ujęciu Grecji. Na koniec projektu broszury zostaną połączone a uczestnicy przygotują podsumowanie, które będzie porównywać oba kraje w kontekście OZE, wskazywać potencjał ich stosowania, wspólne i różne cechy;
- Praca w grupach. Analiza materiałów (informacji i zdjęć) zebranych przez uczniów w trakcie działań przygotowawczych. Omówienie zakresu planowanej do przygotowania broszury informacyjnej w wybranym zakresie tematycznym;
- Omówienie efektów pracy i wspólna ocena pomysłów;
- Czas wolny uczestników.
Miejsce: Siedziba Szkoły
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 2 (wtorek) – wprowadzenie do tematyki projektu i projektowanie rezultatów
Realizowany program kształcenia:
- Wykład z zakresu tematycznego: Zasady przygotowywania materiałów informacyjnych, struktura tekstu, redakcja tekstu, przejrzystość informacji, prawa własności intelektualnej;
- Wykład z zakresu tematycznego mobilności: Odnawialne źródła energii jako element stabilizujący negatywne procesy klimatyczne. Rodzaje OZE stosowane na świecie. Liderzy produkcji zielonej energii;
- Praca w grupach – rozpoczęcie procesu projektowania broszury informacyjnej (wygląd, układ, zakres informacji) , praca z kartką i długopisem;
- Czas wolny uczestników.
Miejsce: Siedziba Szkoły
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 3 (środa) – warsztaty komputerowe
Realizowany program kształcenia:
- Warsztaty komputerowe – szkolenie z obsługi oprogramowania wspierającego proces profesjonalnego przygotowania materiałów informacyjnych – poziom podstawowy;
- Praca w grupach – rozpoczęcie procesu projektowania broszury informacyjnej (wygląd, układ, zakres informacji) , praca z oprogramowaniem;
- Praca w grupach – poszukiwanie informacji (tekstów, opracowań, zdjęć) możliwych do wykorzystania w ramach projektowanego wydawnictwa w zakresie:
- Uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze kraju do pozyskiwania OZE;
- Wpływ wsparcia i przepisów prawa UE na opłacalność OZE;
- Krajowe i lokalne uwarunkowania społeczne i gospodarcze;
- Możliwości techniczne i technologiczne, wykorzystywane źródła OZE;
- Uwarunkowania finansowe – koszty i zyski;
- Wykorzystanie OZE w rolnictwie;
- Krajowe i lokalne problemy i wyzwania;
- Czas wolny uczestników.
Miejsce: Siedziba Szkoły
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 4 (czwartek) – warsztaty terenowe – OZE w przedsiębiorstwach
Realizowany program kształcenia:
- Zajęcia terenowe – wizytacja przedsiębiorstw korzystających z paneli słonecznych i fotowoltaicznych jako najbardziej popularnego OZE w działalności oraz firm dystrybuujących, montujących i serwisujących OZE. Prezentacja instalacji, dyskusja nad ich efektywnością, możliwościami finansowania, rozliczania wytworzonej energii, zastosowanej technologii oraz uzasadnienia;
- Przygotowanie przez uczniów informacji, notatek i dokumentacji fotograficznej z odwiedzanych miejsc, które będą przydatne uczniom do dalszej realizacji programu mobilności;
- Czas wolny uczestników
Miejsce: Siedziby wybranych przedsiębiorstw
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 5 (piątek) – warsztaty terenowe – OZE w gospodarstwach rolnych
Realizowany program kształcenia:
- Zajęcia terenowe – wizytacja w gospodarstwach rolniczych korzystających z paneli słonecznych i fotowoltaicznych jako najbardziej popularnego OZE lub innych rodzajów OZE;
- Prezentacja instalacji, dyskusja nad ich efektywnością, możliwościami finansowania, rozliczania wytworzonej energii, zastosowanej technologii oraz uzasadnienia.
- Przygotowanie przez uczniów informacji, notatek i dokumentacji fotograficznej z odwiedzanych miejsc, które będą przydatne uczniom do dalszej realizacji programu mobilności;
- Czas wolny uczestników.
Miejsce: Siedziby wybranych gospodarstw
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 6 (sobota) – program kulturowy – Klasztory w Meteorach i Saloniki
- Wycieczka do klasztoru Meteory;
- Wyjazd do Salonik;
- Wieczór z kulturą grecką: prezentacja ludowych tańców i muzyki greckiej;
- Czas wolny uczestników, animacje, gry i zabawy sportowe.
Dzień 7 (niedziela) – program kulturowy – Skiathos
- Wycieczka na Skiathos;
- Wieczór filmowy w hotelu – „Grek Zorba”;
- Czas wolny uczestników, animacje, gry i zabawy sportowe.
Dzień 8 (poniedziałek) – warsztaty komputerowe
Realizowany program kształcenia:
- Dyskusja – omówienie zrealizowanych warsztatów terenowych, analiza zebranych informacji, ocena zebranych informacji w kontekście wykorzystania ich do broszury informacyjnej;
- Warsztaty komputerowe – szkolenie z obsługi oprogramowania wspierającego proces profesjonalnego przygotowania materiałów informacyjnych – poziom średni;
- Praca w grupach – kontynuacja procesu projektowania broszury informacyjnej (wygląd, układ, zakres informacji) , przygotowywanie i tłumaczenie tekstów w trach językach: polskim, greckim i angielskim;
- Praca w grupach – praca z oprogramowaniem, wdrażanie wypracowanych materiałów do broszury, przygotowanie zdjęć do publikacji;
- Praca w grupach – poszukiwanie informacji (tekstów, opracowań, zdjęć) możliwych do wykorzystania w ramach projektowanego wydawnictwa;
- Czas wolny uczestników.
Miejsce: Siedziba Szkoły
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 9 (wtorek) – warsztaty komputerowe
Realizowany program kształcenia:
- Dyskusja – omówienie zrealizowanych warsztatów terenowych, analiza zebranych informacji, ocena zebranych informacji w kontekście wykorzystania ich do broszury informacyjnej;
- Warsztaty komputerowe – szkolenie z obsługi oprogramowania wspierającego proces profesjonalnego przygotowania materiałów informacyjnych – poziom średni;
- Praca w grupach – kontynuacja procesu projektowania broszury informacyjnej (wygląd, układ, zakres informacji) , przygotowywanie i tłumaczenie tekstów w trach językach: polskim, greckim i angielskim;
- Praca w grupach – praca z oprogramowaniem, wdrażanie wypracowanych materiałów do broszury, przygotowanie zdjęć do publikacji;
- Praca w grupach – poszukiwanie informacji (tekstów, opracowań, zdjęć) możliwych do wykorzystania w ramach projektowanego wydawnictwa;
- Czas wolny uczestników
Miejsce: Siedziba Szkoły
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 10 (środa) – warsztaty komputerowe
Realizowany program kształcenia:
- Warsztaty komputerowe – szkolenie z obsługi oprogramowania wspierającego proces profesjonalnego przygotowania materiałów informacyjnych – poziom zaawansowany;
- Praca w grupach – kontynuacja procesu projektowania broszury informacyjnej (wygląd, układ, zakres informacji) , przygotowywanie i tłumaczenie tekstów w trach językach: polskim, greckim i angielskim;
- Praca w grupach – praca z oprogramowaniem, wdrażanie wypracowanych materiałów do broszury, przygotowanie zdjęć do publikacji;
- Praca w grupach – poszukiwanie informacji (tekstów, opracowań, zdjęć) możliwych do wykorzystania w ramach projektowanego wydawnictwa;
- Czas wolny uczestników
Miejsce: Siedziba Szkoły
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 11 (czwartek) – warsztaty komputerowe
Realizowany program kształcenia:
- Dyskusja – omówienie różnic i cech wspólnych zastosowania OZE w każdym z krajów;
- Praca w grupach – praca z oprogramowaniem, wdrażanie wypracowanych materiałów do broszury, przygotowanie zdjęć do publikacji;
- Praca w grupach – poszukiwanie informacji (tekstów, opracowań, zdjęć) możliwych do wykorzystania w ramach projektowanego wydawnictwa;
- Praca w grupach – finalne pracę nad broszurami. Przygotowanie podsumowania oraz scalenie informacji zwartych w obu broszurach;
Miejsce: Siedziba Szkoły
Czas realizacji: 6 godzin
Dzień 12 (piątek) – prezentacja zrealizowanych prac oraz pożegnanie
Realizowany program kształcenia:
- Prezentacja i ocena ukończonych prac przez każdą z grup;
- Ocena aktywności, test wiedzy;
- Wręczenie certyfikatów;
- Podsumowanie i pożegnanie uczestników.