“Miętne odkrywa Europę - edycja 2023”
- W ramach projektu finansowanego ze środków Erasmus +
sektor: Edukacja szkolna,
typ działania: Akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry
numer projektu: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000123327
W ramach projektu planowane są 2 mobiloności:
- grupowa mobilność edukacyjna kadry i uczniów do Grecji
- grupowa mobilność edukacyjna kadry i uczniów uczniów do Włoch
Mobiloności beda trwały 12 dn, z czego 10 dni po 6 godzin dziennie poświęcone zostanie na warsztaty i zajęcia merytoryczne, a 2 dni (weekend) oraz czas po zajeciach merytorycznych i warsztatowych na program kulturowy.
Cele projektu:
- Wzrost kompetencji kluczowych na poziomie ponadpodstawowym z naciskiem na: językowe (głównie język angielski), cyfrowe i informatyczne, społeczne i kulturowe.
- Wzrost wiedzy przedmiotowej, oraz wiedzy zawodowej związanej z kierunkami kształcenia
- Wzrost kompetencji osobistych dzięki pracy w ramach metody projektowej w międzynarodowym środowisku oraz późniejszym działaniom promocyjnym i upowszechniającym.
- Wzrost kompetencji nauczycieli z zakresu wiedzy dydaktycznej i nabycie umiejętności korzystania z innowacyjnych narzędzi edukacyjnych dzięki wymianie dobrych praktyk.
- Wzrost doświadczenia przy współpracy międzynarodowej i nabywaniu nowych kontaktów na szczeblu europejskim przez opiekunów uczniów.
- Potwierdzenie uczestnictwa w projekcie Erasmus+ dzięki uzyskanym certyfikatom.
Międzynarodowy projekt, zrealizowany we współpracy z 2nd General Lyceum of Katerini
Grupowa mobilność uczniów
Ilość uczestników:
– 24 uczniów/uczennic:
12 kształcący się w profilach technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych,
12 kształcących się w profilu technik spedytor
– 2 opiekunów
Długość mobilności
16dni (16-27.10.2023):
– 4 dni na podróż
– 10 dni zajęć formalnych i nieformalnych
– 2 dni programu kulturowego
Działania przygotowawcze:
– przygotowanie kulturowe – 10h
– przygotowanie językowe – j. angielski 15h, j. grecki 5h
Cele projektu:
- Wzrost kompetencji kluczowych na poziomie ponadpodstawowym z naciskiem na: językowe (głównie język angielski), cyfrowe i informatyczne, społeczne i kulturowe.
- Wzrost wiedzy przedmiotowej, w szczególności z: nauk przyrodniczych, historii i wiedzy o społeczeństwie oraz wiedzy zawodowej związanej z kierunkami kształcenia
- Wzrost kompetencji osobistych dzięki pracy w ramach metody projektowej w międzynarodowym środowisku oraz późniejszym działaniom promocyjnym i upowszechniającym.
- Wzrost kompetencji nauczycieli z zakresu wiedzy dydaktycznej i nabycie umiejętności korzystania z innowacyjnych narzędzi edukacyjnych dzięki wymianie dobrych praktyk.
- Wzrost doświadczenia przy współpracy międzynarodowej i nabywaniu nowych kontaktów na szczeblu europejskim przez opiekunów uczniów.
- Potwierdzenie uczestnictwa w projekcie Erasmus+ dzięki uzyskanym certyfikatom.
Tematyka:
Tematem realizowanego przedsięwzięcia było stworzenie bloga o biznesie hotelowym w różnych jego aspektach. na przykładach przedsiębiorczości w Polsce i Grecji w obszarze prowadzenia biznesu hotelowego i restauracyjnego, co związane jest z uczestnictwem w działaniach uczniów kształcących się w zawodach technik hotelarstwa i technik żywienia i usług gastronomicznych. Dla techników spedycji tematyka została dostosowana pod potrzeby tego zawod. Poznali oni działania wspierające biznes hotelowy i restauracyjny pod kątem transportu i branży TSL, przewoźników, dokumentacji transportowej, środków bezpieczeństwa i wymagań prawnych. Żaden hotel czy restauracja nie może funkcjonować bez sprawnego łańcucha zamówień i dostaw.
Tematyka została wybrana również z powodu tego, że Grecy mają ten sektor gospodarki bardzo rozwinięty, więc przekazali naszym uczniom wiele bardzo dobrych praktycznych pomysłów na jego funkcjonowanie. Kuchnia grecka jest również bardzo popularna na całym świecie a uczniowie mieli okazję zapoznać się z nią w sposób praktyczny i promować po powrocie z mobilności w trakcie warsztatów kulinarnych oraz innych organizowanych w ramach projektu, w tym cyfrowych.
Sworzenie bloga o biznesie hotelarskim pozwoliło nabyć praktyczne umiejętności, w tym w zakresie cyfrowym, które będą przydatne w dalszej edukacji oraz karierze zawodowej. W trakcie mobilności uczniowie pozyskali wiedzę niezbędną do realizacji zadania – dzięki wizytacjom, spotkaniom, odwiedzaniu miejsc publicznych, instytucji i atrakcji turystycznych.
Relacja z mobilności:
Pierwsza mobilność w ramach akredytacji Erasmus+ o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000123327 odbyła się w Grecji, w dniach 16 – 27.10 2023 roku. Podczas 10 dni zajęć projektowych uczniowie trzech kierunków: technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik spedytor uczestniczyli w zajęciach projektowych z uczniami greckiej szkoły 2nd General Lyceum of Katerini, które miały ich przygotować do realizacji rezultatów materialnych mobilności. W efekcie spotkań z ekspertami, wizyt w miejscach tematycznie związanych z programem (restauracjach hotelowych, regionalnych targach, itp.), warsztatach cyfrowych i językowych oraz grach terenowych, powstał blog przybliżający trzy aspekty będące w obszarze zainteresowań uczniów: hotelarstwo, spedycję oraz kuchnię. Ważnym aspektem projektu było budowanie relacji z greckimi uczniami – wspólne realizowanie programu mobilności i zajęcia integracyjne, podczas których uczniowie uczyli się od siebie tradycyjnych tańców.
Dwa dni w weekend uczniowie zrealizowali bogaty i ciekawy program kulturowy. Udali się do masywu Meteorów, gdzie znajdują się prawosławne klasztory zawieszone między niebem, a ziemią. Zwiedzili jeden z nich, im. Świętego Stefana oraz pracownię ikon, w której zapoznali się z metodą ich pisania. W trakcie weekendu młodzież miała także okazję poznać wyspiarskie oblicze Grecji, udając się w rejs na wyspę Skiathos.
Podsumowanie
Miętne odkrywa Europę – edycja Grecka 2023
Międzynarodowy projekt, zrealizowany we współpracy z L'istituto A. Volta
w Udine
Grupowa mobilność uczniów
Ilość uczestników:
– 18 uczniów/uczennic:
W mobilności weźmie udział grupa 18 uczniów i uczennic klas III-IV naszej szkoły, kształcących się w zawodach Technik Pojazdów Samochodowych i Technik Mechanizacji Rolnictwa i Agrotroniki, funkcjonujących w ramach ZS w Miętnem.
– 2 opiekunów
Długość mobilności
14dni (08-19.04.2024):
– 2 dni na podróż
– 10 dni zajęć formalnych i nieformalnych
– 2 dni programu kulturowego
Działania przygotowawcze:
– przygotowanie kulturowe – 10h
– przygotowanie językowe – j. angielski 15h, j. grecki 5h
Cele projektu:
- Wzrost kompetencji kluczowych na poziomie ponadpodstawowym z naciskiem na: językowe (głównie język angielski), cyfrowe i informatyczne, społeczne i kulturowe.
- Wzrost wiedzy przedmiotowej, w szczególności z: nauk przyrodniczych, historii i wiedzy o społeczeństwie oraz wiedzy zawodowej związanej z kierunkami kształcenia
- Wzrost kompetencji osobistych dzięki pracy w ramach metody projektowej w międzynarodowym środowisku oraz późniejszym działaniom promocyjnym i upowszechniającym.
- Wzrost kompetencji nauczycieli z zakresu wiedzy dydaktycznej i nabycie umiejętności korzystania z innowacyjnych narzędzi edukacyjnych dzięki wymianie dobrych praktyk.
- Wzrost doświadczenia przy współpracy międzynarodowej i nabywaniu nowych kontaktów na szczeblu europejskim przez opiekunów uczniów.
- Potwierdzenie uczestnictwa w projekcie Erasmus+ dzięki uzyskanym certyfikatom.
Efekty realizacji projektu:
Materialnym efektem projektu będą strony internetowe ze słowniczkami branżowymi o tematyce związanej z mechaniką, branżą maszyn rolniczych oraz prowadzeniem działalności w branży motoryzacyjnej.
Relacja z mobilności:
W dwutygodniowym projekcie we Włoszech, realizowanym w terminie 07-20.04.2024 (wraz z podróżą) o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000123327 (w ramach akredytacji Erasmus+) wzięli udział uczniowie z klas o profilach technik pojazdów samochodowych, mechanizacji rolnictwa i agrotroniki. Szkołą przyjmującą była L’istituto A. Volta w Udine. Zadaniem projektowym uczestników było przygotowanie słowniczków branżowych, które miały zostać po powrocie wykorzystane na lekcjach przedmiotowych. Z tego też powodu uczestnicy odwiedzali lokalne warsztaty mechaniczne i inne miejsca, które pozwoliły im zebrać potrzebne informacje, a następnie umieścić je na dedykowanej stronie internetowej. Dużą gratką dla naszych szkolnych miłośników techniki były zajęcia z robotyki w pracowni włoskiej szkoły.
W weekend uczniowie brali udział w zajęciach kulturowych, które poszerzyły ich wiedzę kulturową, historyczną i geograficzną na temat Włoch. Odwiedzili m.in. miasto Triest z najsłynniejszym punktem m. in. Risiera di San Sabba, pięciopiętrowym, ceglanym kompleksem, który podczas II wojny światowej funkcjonował jako nazistowski obóz koncentracyjny, Oslavia Osarium: pomnik-mauzoleum upamiętniający żołnierzy I Wojny Światowej czy miasto na granicy ze Słowenią – Gorizia. Gra miejska poprowadziła uczniów po głównych punktach miejscowości – muzeum, kościele, rynku.