MOE – edycja 2024

“Miętne odkrywa Europę - edycja 2024”
- W ramach projektu finansowanego ze środków Erasmus +


sektor: Edukacja szkolna,
typ działania: Akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry
numer projektu: 2024-1-PL01-KA121-SCH-000200653

ERASMUS+ Międzynarodowy projekt edukacyjny 2024-1-PL01-KA121-SCH-000200653 Zespół Szkół w Miętnem realizuje międzynarodowy projekt w ramach programu Erasmus+, który umożliwia uczniom zdobycie cennego doświadczenia w międzynarodowym środowisku. Dzięki współpracy z włoskim partnerem Volta Società Cooperativa, uczestnicy wezmą udział wspólnie z włoską młodzieżą, w lekcjach, warsztatach i zajęciach edukacyjnych, które pozwolą im rozwijać kompetencje językowe, społeczne oraz międzykulturowe. Planowana 12-dniowa mobilność mobilność to nie tylko nauka, ale także szansa na odkrycie włoskiej kultury i codziennego życia. Uczniowie odwiedzą malownicze zakątki Włoch, spróbują lokalnych specjałów oraz nawiążą relacje z rówieśnikami z innego kraju.

termin mobilności: 01.05. – 12.05.2025

miejsce: Włochy, Wenecja Julijska

Udział w programie jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach przyznanej szkole akredytacji w programie Erasmus+ w sektorze edukacji szkolnej. Erasmus+ to inwestycja w przyszłość uczniów, szkoły i całej społeczności!

Cel projektu

✔ Podnoszenie kompetencji uczniów poprzez naukę w międzynarodowym środowisku rozwiną umiejętności językowe, społeczne i międzykulturowe.

✔ Edukacja poza salą lekcyjną – wyjście poza szkolne mury i zdobywanie wiedzy w praktyce to najlepsza forma nauki.

✔ Zrozumienie europejskiej różnorodności – uczestnicy mobilności poznają włoską kulturę, tradycje i wartości, co pozwoli im lepiej zrozumieć różnorodność Europy.

✔ Rozwój umiejętności miękkich współpraca w grupie, samodzielność i otwartość na nowe doświadczenia to kluczowe kompetencje na przyszłość.

W projekcie weźmie udział 29 uczniów naszej szkoły, wyłonionych do uczestnictwa w procesie rekrutacji. Uczniom towarzyszyć będzie 3 nauczycieli w roli opiekunów grupy.

Załączniki:
PlikOpisRozmiarOstatnia modyfikacja
Pobierz plik (5, p.173.pdf)5, p.173.pdf 4158 kB2025-02-14 12:34
Pobierz plik (zalacznik1.4.docx)zalacznik1.4.docx 16 kB2025-02-14 12:34
Pobierz plik (zalacznik1.3.docx)zalacznik1.3.docx 14 kB2025-02-14 12:34

Miętne w sercu Europy.

Podsumowanie mobilności edukacyjnej Erasmus+ we Włoszech


sektor: Edukacja szkolna,
typ działania: Akredytowane projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry
numer projektu: 2024-1-PL01-KA121-SCH-000200653

Miętne w sercu Europy. Podsumowanie mobilności edukacyjnej Erasmus+ we Włoszech 

W dniach 1–12 maja 2025 roku, realizowaliśmy projekt mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+, numer 2024-1-PL01-KA121-SCH-000200653. Naszym partnerem była włoska instytucja Volta Società Cooperativa z siedzibą w Udine. Dodatkowe dwa dni przeznaczyliśmy na podróż. 

W mobilności wzięło udział 29 uczniów klas III technikum, kształcących się w zawodach: technik hotelarstwa, technik handlowiec, technik architektury krajobrazu, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik spedytor, technik pojazdów samochodowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz technik odnawialnych źródeł energii. 

Naszym celem było przede wszystkim rozwijanie kompetencji językowych. Uczniowie przez cały pobyt porozumiewali się w języku angielskim, zarówno podczas zajęć projektowych, jak i w codziennych sytuacjach. Równie ważne było doskonalenie umiejętności współpracy w grupie międzynarodowej, kompetencji cyfrowych oraz świadomości kulturowej. Zależało nam, by uczniowie nie tylko poznali inny kraj, ale też ćwiczyli odpowiedzialność, samodzielność i elastyczność w działaniu. 

Zajęcia zostały zaplanowane w formule projektowej. Uczniowie, pracując w międzynarodowych zespołach, przygotowywali materiały promujące region Friuli-Wenecja Julijska. Opracowywali treści, przygotowywali materiały wizualne, prowadzili dokumentację fotograficzną i organizowali materiały do prezentacji końcowej, by na końcu przejść przez kurs autoprezentacji. Wszystko to odbywało się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i w języku angielskim. 

Nie pracowaliśmy wyłącznie przy komputerach i salach wykładowych. Część działań odbywała się w terenie, w miejscach ważnych dla tożsamości i historii regionu. W rezerwacie Lago di Cornino uczniowie poznali lokalny projekt ochrony sępów płowych. W górskim schronisku Pian di Ciclamini uczestniczyli w zajęciach na temat bioróżnorodności, a w Palmanovie analizowali założenia renesansowej urbanistyki. 

Współpraca z włoskimi uczniami była kluczowym elementem mobilności. Wspólnie rozwiązywali problemy, planowali działania, dzielili się obowiązkami i wzajemnie wspierali w zadaniach. Dla wielu osób to właśnie ta część, relacje i realna współpraca, okazała się najbardziej rozwijająca.  

W czasie wolnym realizowaliśmy program kulturowy, który obejmował wizyty w najważniejszych miastach regionu – Wenecji i Trieście. Uczniowie aktywnie zwiedzali te miejsca. Wyszukiwali detale architektoniczne, dokumentowali przestrzeń miejską, analizowali układy urbanistyczne i gromadzili kolejne materiały wizualne potrzebne do realizacji projektu. Te działania, łączące edukację i eksplorację, okazały się skuteczną formą poznawania kultury i historii miejsc, które do tej pory znali tylko z podręczników. 

Efektem całego przedsięwzięcia są publikacje edukacyjne – prezentacje, opracowane w j. angielskim. To namacalne rezultaty. Ale równie istotne są te mniej widoczne: większa pewność w komunikacji po angielsku, doświadczenie pracy zespołowej w międzynarodowym środowisku, lepsze rozumienie różnic kulturowych i otwartość na inne sposoby myślenia i działania. 

Projekt był dobrze przygotowany, a jego realizacja przebiegała zgodnie z założonym harmonogramem. Dzięki sprawnej współpracy z partnerem z Udine, mobilność przebiegła bez zakłóceń, a uczniowie wrócili z doświadczeniem, którego nie da się odtworzyć w klasie. 

Choć wróciliśmy do codziennych obowiązków w szkolnych murach, doświadczenie tej mobilności na długo pozostanie z nami. Europa, ta realna, współczesna, codzienna, przestała być abstrakcją. Stała się rzeczywistością, z którą nasi uczniowie mieli szansę się zmierzyć, współtworzyć ją i z niej czerpać. 

Rezultaty są dostępne do obejrzenia na naszej stronie projektowej.  Kliknij w poniższy przycisk, aby przejść do strony strony z rezultatami.

Pisali o nas:

Zapoznaj się z artykułem